lørdag den 27. december 2014

Færdigt arbejde: Farmers Wife, der blev til Nurses Daughter

Ulrikke har fået sit sengetæppe - ikke i julegave, for da var det endnu ikke færdigt. Det blev det først i dag, da det var vasket og tørretumblet og alle hjælpestregerne til quiltningen var væk. Her på billederne er det lige taget ud af tumbleren og stadig lidt krøllet, varmt og crinklet - lige som jeg kan li' det!


Stofferne er Moda Kissing Booth og Moda Bella Solid i Chocolate Brown.

Desværre (!!!) er det krøbet så meget i længden, at det er en smule for kort - det er krøbet ca 5 cm mere end jeg havde regnet med. Den heftige quiltning har sikkert også spist noget af længden, men Ulrikke klarer den med puder, så man ikke kan se at det stumper nogle cm i hver ende af hendes seng. Men hun plager nu efter puder der matcher lidt bedre end dem hun fik for nogle år siden.

Maskin-quilte-guf:


Hjerteranken i kanten er frihåndsquilt - hjerterne i kant-trekanterne var tegnet op med hvid pen først (se længere nede):


 

Som navnelabel brugte jeg en 5# charm af det brune moda-stof. Jeg strøg noget tyndt vlieseline bagpå til stabilisering. Så tegnede og skrev jeg labelen på pc-en og printede den med tykke sorte bogstaver på papir. Stof+ vlieseline blev tapet fast ovenpå papiret og lagt på quiltebordet til symaskinen med en stærk lampe indenunder. Ovalen og bogstaverne kunne ses igennem og blev tegnet op på stoffet med hvid pen.

"Broderiet" på labelen var et forsøg - og det lykkedes rigtig godt. Jeg har syet det med BSR-quiltefoden på Berninaen, stinglængde 1,5mm og meleret broderitråd i overtråden. Når hvert bogstav var færdigt, så trak jeg stoffet hen til det næste bogstav så undertråden fulgte med, trak en løkke ud med overtråden, så der var noget at hæfte med bagefter og så syede jeg det næste bogstav. Det gik faktisk forbavsende nemt og resultatet ser godt ud. Ikke først her hvor alle overtrådsløkkerne stadig ligger ovenpå:


Men her er trådene trukket (med en selvtrådende nål, det mest geniale til den slags - tak Maria!) om på bagsiden og labelen er applikeret på bagsiden af tæppet i det ene hjørne:


Overtrådsenderne ligger bare løst inde bagved, så er de nok blevet filtret helt sammen i vasken og dermed har de hæftet sig sammen!

Sådan ser det ud da tæppet var blevet vasket og tørret:


Nurses daughter er en omskrivning af Farmers Wife, som ellers er det korrekte navn for disse sampler-blokke.  Vores Ulrikke er jo ingens kone, men datter af en sygeplejerske (ikke mig, hendes far!). Det synes jeg var sjovere end at skrive min titel/uddannelse (it-arkitekt/ingeniør).

Til sidst lidt om den hvide pen jeg har brugt på de mørke stoffer til optegning af quiltemønster. Først var jeg ikke glad for den - jeg synes ikke at den virkede. Indtil jeg opdagede, at man skal være lidt tålmodig! Først når man tegner, så sker der intet. Men efter 20-30 sekunder, så sker miraklet.

Lige efter optegning:

30 sekunder efter:

Stregen kan vaskes væk, men går også væk når man stryger (hvilket jeg lærte da jeg havde tegnet navnelabelen op og så strøg vlieselinen bagpå. Så måtte jeg tegne bogstaverne op igen...)  ;-(


6 kommentarer:

  1. Hvor er det bare helt utroligt smukt. Og jeg er vild med farvesammensætningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak - jeg synes også selv at kombi af det brune og de lyserøde, pink, røde og hvide er god

      Slet
  2. Smukt :-) der er meget puff, hvad vælger du af fyldt ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et enkelt lag 80/20 bomuld/polyester

      Slet
  3. Det er et meget smukt tæppe du har lavet
    Hanne

    SvarSlet
  4. super super flot :) - heldige Ulrikke

    SvarSlet

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie